niedziela, 3 listopada 2013

Nietypowi pomocnicy: tajemnicze jajeczka :)

Jedną z najtrudniejszych umiejętności koniecznych do opanowania na języku polskim jest rozróżnianie części mowy. Kiedy na lekcji omawiamy jedną z nich, np. rzeczownik – wtedy wszyscy lub prawie wszyscy nie mają z jego rozpoznawaniem problemów. Jednak kiedy z czasem pojawiają się zadania w wieloma częściami mowy – zaczynają się kłopoty. Z pamięci uczniowskiej szybko ulatują wiadomości, dlatego postanowiłam wspomóc proces ich utrwalania. 


Pewnego dnia na lekcji w piątej klasie pojawiło się pudełko z tajemniczą zawartością. Są to zbierane przeze mnie od jakiegoś czasu tzw. jajka-niespodzianki. Wywołały one niemałe zdziwienie, bo zamiast zabawki zawierają karteczki. Najpierw wszystkie wyrazy na kartkach były rzeczownikami, od niedawna dołączyły jajka z przymiotnikami. Na początku lekcji dwie, trzy osoby losują po jednym jajku i rozpoznają, jaka to część mowy. Zadaję też dodatkowe pytania o rodzaj, czy liczbę, a prawidłowe odpowiedzi nagradzam plusami. 


Pomysł nie jest mój. Zainspirowałam się tzw. english box’em, który wprowadziła kilka lat temu anglistka pracująca wtedy w naszej szkole. Jej pudełko zawierało angielskie słówka, które trzeba było przetłumaczyć. Bardzo mi się to spodobało i teraz na lekcjach polskiego mamy jego odpowiednik.


 Uczniowie dopytują, czy na lekcji „będzie pudełko z jajkami” i bardzo chętnie udzielają odpowiedzi. A ja się cieszę, bo przecież powtarzanie jest kluczem do sukcesu. Już niedługo w pudełku pojawi się kolejna część mowy!

11 komentarzy:

  1. Dziękuję :) Jeszcze trochę jajek brakuje, bo marzy mi się spory zbiór części mowy, ale powolutku ilośc się powiększa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Już poprosiłam uczniów o jajka, pierwsze ostatnio dotarły do pudełka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja podpowiem, że Twoja koleżanka JZ-O ma ich w nadmiarze. Jeśli podczas wakacji nie wyrzuciła.., ale jak ją znam to nadal je trzyma. Klasa piąta powinna nawet rozpoznać puszkę, w której są przechowywane;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również wykorzystuję jajeczka. Są dobrą pomocą dydaktyczną :) Obecnie przechowujemy w nich wyrazy do sylabizowania. Twój pomysł bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj u mnie :)))))) Proszę, jakie te jajeczka są uniwersalne :)

      Usuń
  5. Świetny pomysł! Kiedyś już czytałam o jajeczkach, zbierałam nawet, żeby móc je wykorzystać a później uleciało mi z głowy. A szkoda, bo pomysł świetny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję! Agnieszko, a ja nie mogę u Ciebie komentowac, stale wyrzuca mnie z tej strony. Nie wiem, dlaczego ? :(

      Usuń
  6. Świetny pomysł!! Wykorzystam w pracy z uczniami :D

    OdpowiedzUsuń

Podobne wpisy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...