piątek, 11 października 2013

Nietypowa pomoc dydaktyczna

Na lekcji języka polskiego w piątej klasie pojawiła się niecodzienna pomoc dydaktyczna. Zabawka, którą pożyczyłam od mojej Córeczki, wywołała wielkie zdziwienie i zaciekawienie wśród piątoklasistów. 


Uczniowie wertowali karty podręcznika, by wpaść na trop, z jakim tekstem te przedmioty są związane. Szybko okazało się, chodzi o fragment z "Książki nad książkami" Anny Kamieńskiej dotyczący biblijnego potopu. Jednak, zanim przeszliśmy do jego odczytania, wszyscy musieli chwilę „pobawić się” naszymi pomocami. 


Mam też krótkie i proste zadanie dla chętnych piątoklasistów ( nagradzane tradycyjnie plusami ). 

Odpowiedzcie na pytania związane z treścią tekstu. 
( podręcznik, str. 58-62. )

1. Wyjaśnij, dlaczego ziemię nawiedził potop.
2. Wymień, z kim ( oprócz zwierząt ) Noe przetrwał na arce.
3. Podaj, w jaki sposób Noe sprawdzał, czy nadchodzi kres podróży.
 Powodzenia!


A na koniec obiecany link do gry, która tak bardzo spodobała się mojej klasie. Wystarczy na niego kliknąć: 
Uwaga: gra jest wciągająca, dlatego dozujcie ją sobie z umiarem :)
Trafiłam na nią dzięki Agnieszce z bloga „O matematyce i  nie tylko…”, którą pozdrawiam i dziękuję za inspirację.

10 komentarzy:

  1. Dziękuję za pomysł, wart zapamiętania i wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię wiersz A.Kamieńskiej pt. "Twarz".
    Twarz
    Na górze gęsty las.
    Pod lasem polana.
    Na łace pastuch niósł
    Dwa słońca na barana.
    W dole stał sobie dom.
    Ten dom miał z wiatru pułap,
    A w środku mieszkał pan.
    Nazywał się Gaduła.

    N-l czyta wiersz - bez podawania tytułu.
    Uczniowie po wysłuchaniu wiersza podają propozycje własnych tytułów.
    Następnie n-l przekodowuje komunikat językowy na system znaków graficznych. Przekładowi podlega prawie każde słowo, czyli: "na górze gęsty las" - n-l rysuje pionowe kreski, jedna koło drugiej, niezbyt wysokie; "pod lasem polana" - rysuje okrąg... itd. Na koniec powstaje rysunek twarzy ludzkiej.
    Uczniowie nadają wierszowi nowy tytuł "Twarz".
    Zrobiłam do wiersza rysunek, ale nie mam pojęcia jak go tutaj wstawić;-)...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ten rysunek widziałam, bo kliknęłam na zdjęcia w profilu, który się pojawił pod linkiem.

      Usuń
  3. Lubię przekłady intersemiotyczne. W podobny sposób analizuję wiersz tej samej autorki pt. "Urodziny".
    Urodziny
    Urodziło się dziecko rumiane.
    Powiedziała woda misce,
    Miska - ławie,
    Ława - trawie,
    Trawa - łące,
    Łąka - słońcu.
    Słońce zajaśniało.

    Przyczepiam do tablicy elementy: koło (głowa dziecka), nad głową koronkową falbankę z czapeczki, oczka, nosek usta. Główka dziecka - Narodziny
    Urodziło się dziecko rumiane - porównanie dziecka do rumianego słoneczka.
    Słońce zajaśniało: radość, szczęście, światło. Ustalenie, że słońce wyzwala radość, jest ciepło, wesoło, przyjemnie. Szukanie zależności między wyrazami:
    Dlaczego woda powiedziała misce? Kąpiel dziecka.
    Miska powiedziała ławie. Narodziny w małym, drewnianym domku z ogródkiem na tle łąki i jaśniejącego słońca.
    ława - trawie,
    trawa - łące,
    łąka - słońcu - przekazywanie informacji instancjom wyższego rzędu.
    Swobodne wypowiedzi na temat uczuć towarzyszącym najbliższym w chwili narodzin dziecka.
    Na koniec ściągam koronkową czapeczkę i wokół buźki przyczepiam kilka promieni słonecznych: Twarz dziecka = słońce

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja córka uczennica klasy V byłaby zachwycona taką lekcją :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo podoba mi się pomysł na lekcję! Zaniedbałam ostatnio blogowanie i podczytywanie przez wiele obowiązków szkolnych i okołoszkolnych, ale ogromnie cieszę się z wykorzystania linku do LittleAlchemy. Potwierdzam - ogromnie wciąga :)

    OdpowiedzUsuń
  6. 1. Ziemię nawiedził potop dlatego, że ludzie myśleli tylko o sobie i zabijali innych ludzi.
    2. Podróżował z trzema synami i z żoną.
    3. Noe wypuszczał gołębicę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie musiałam specjalnie namawiać mojego syna-przeciwnika zadań dodatkowych do napisania odpowiedzi na pytania;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Największy problem pojawił się z logowaniem. Nie chciał odpowiedzi napisać pod moim imieniem i nazwiskiem ... Ciekawa jestem, czy jest na to recepta, żeby uczeń - za zgodą rodzica w tym wypadku, ale jednak, nie musiał oszukiwać systemu podczas zakładania konta? Czytałam kiedyś, że jest jakaś strona, na której zakłada się konta uczniom, ale nie pamiętam gdzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zadania dodatkowe można napisac w zeszycie, nie trzeba tutaj, ale wiem, że tak "jest fajniej" :) coś kojarzę z tymi kontami... awatarowa klasa to była???Poszukam, może znajdzie się coś do wykorzystania.

      Usuń

Podobne wpisy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...